dimarts, 27 de maig del 2014

Marató Vall de Lord - 42 km 3.000 m D+

Estem al Port del Comte, la cursa d’avui és per mi una incògnita ja que per aquí no hi he corregut mai, però quan m’hi vaig inscriure vaig tenir el pressentiment que aquesta zona havia de ser molt ben parida i ara, un cop a la línia de sortida, no en tinc cap dubte que el recorregut no em deixarà indiferent. El perfil no és gens habitual ja que finalitza amb una pujada de 8 km i gairebé 1000 m de desnivell positiu. Així que caldrà tenir molt en compte aquesta última pujada i no cometre errors que després es puguin pagar molt cars en aquest últim tram de la cursa.

Comencem amb una pujada molt dreta per una pista d’esquí. Sortim corrent, però el pendent és tan fort que de seguida m’haig de posar a caminar o moriré en el intent. Miro al meu voltant i la gent segueix corrent, miro enrere i resulta que hi ha menys gent que al davant, “Osita, si que estic enrere només començar!!!”. No m’hi capfico i jo a la meva que això tot just és el inici. A la que comencem a guanyar alçada la cosa es va posant molt interessant i quan arribem als 2.200 m d’altitud la panoràmica és un autèntic espectacle. Després de baixar una mica tornem a guanyar alçada i quan portem 1:43 h i uns 13 km arribem al cim del Pedró dels Quatre Batlles, el punt més alt del recorregut a gairebé 2.400 m d’altitud. Altra vegada una panoràmica que val molt la pena.

Després de fer una baixada molt tècnica en alguns trams de tartera arribem a l’avituallament del Coll del Port on m’hi trobo a l’Alba que ha vingut a donar-me una empenteta. El cel no fa gens de bona pinta, cada vegada està més emboirat i sembla que les probabilitats de que ens mullem abans d’arribar de nou al Port del Compte són força altes. Això sí, la temperatura és ideal per córrer. Les sensacions són molt bones, les cames tenen ganes de pencar i mica en mica ens anem apropant a una pujada que promet ser molt interessant.



De sobte ens plantem als peus d’una tartera que només de veure-la fa caure de cul a terra, en 1 km cal pujar uns 400 m de desnivell, així que el pendent del 40 % és el que tomba enrere. La pujada es fa dura, però m’encanta! Un cop a dalt el cim del Cap del Verd m’apareix al davant el Pedraforca i la Serra d’Ensija, la veritat és que m’agafa per sorpresa i em quedo totalment bocabadat.


Ara toca un llarga baixada d’uns 10 km i 1.300 m de desnivell negatiu per arribar al punt més baix del recorregut. Decideixo no baixar al màxim i guardar forces per l’última pujada que de ben segur les necessitaré. La baixada és molt llarga, sí, però amb trams molt diferenciats, zones tècniques amb molta pedra, alguns punts amb forts pendents, corriol per dintre el bosc... la veritat és que tot plegat fa que sigui d’allò més divertit.


Passem pel poble de La Coma on hi ha el penúltim avituallament i encara toca seguir baixant una mica més fins el km 34 on és el inici de la tan esperada última pujada. Aquí hi arribo amb 4:17 h, a veure quan temps necessitaré per fer aquests últims 8 km... Començo a guanyar alçada i noto com les cames em responen molt bé, així que ara, com que ja no haig de guardar res, decideixo donar-ho tot. Vaig guanyant alçada i em trobo cada vegada més bé, fins i tot em sorprèn trobar-me tan bé en aquests moments de la cursa, però la situació m’encanta i em dóna molta energia per seguir avançant tan ràpid com em permeten les cames. Fa uns moments que està caient una fina pluja quan arribo a l’últim km de la pujada i veig de nou un d’aquells pendents que fan caure de cul. Això no em preocupa en absolut, les bones sensacions em segueixen acompanyant i supero aquest últim tram amb un fort sentiment de felicitat que recórrer tot el meu cos.

I ja està, última baixada per la mateixa pista per on hem començat i creuo la línia d’arribada contentíssim. Contentíssim per l’estratègia que he seguit, contentíssim per les bones sensacions que m’han acompanyat en tot moment, contentíssim pels nous paratges que he descobert i contentíssim per haver gaudit durant 5:34 h d’una matinal més que formidable!




diumenge, 18 de maig del 2014

Molló Trail - 44 km 2.760 m D+

La veritat és que el recorregut d’avui promet molt, a més, tenint en compte que ens enfilarem al cim del Costabona, l’espectacle està garantit!

Sortim de cara avall, agafem un petit tram del GR11 i quins records del passat estiu em venen a la ment... Hem sortit plegats amb els de la cursa de 27 km, així que caldrà anar en compte que aquestes no ens facin córrer més del que ho hem de fer... Anem pujant direcció el coll d’Ares, la pujada no és massa dreta així que es deixa córrer bé. La temperatura és excel·lent, hi ha algunes boires que esmorteeixen una mica el sol, la qual cosa és perfecte per córrer, tinc la sensació que avui gaudirem d’una jornada extraordinària.

Ja en territori francès, anem baixant per un corriol preciós direcció Prats de Molló. El bosc està verdíssim i desprèn una frescor més que notable. Quin luxe córrer en aquestes condicions. M’encanta!

Passat l’avituallament del km 11,6, comencem a pujar direcció la Torre del Mir, una pujada d’uns 7 km amb uns 700 m de desnivell. Si el corriol pel que hem baixat era preciós, aquest encara ho és més! Va pujant molt lleugerament, no sé si ho pagaré més endavant, però com que em trobo molt bé, el vaig corrent. Ja al tram final de la pujada començo a notar l’esforç de pujar corrent, així que opto per deixar de fer-ho i posar-me a caminar.

Arribem a Espinavell, km 25, portem 2:45 h, però miro l’altímetre i tan sols hem fet 1.400 m de desnivell positiu, així que encara ens queda molta feina per fer. Per davant tenim una pujada d’uns 8 km fins assolir el cim del Costabona. Al principi puja molt a poc a poc. Fins hi tot hi ha alguna baixada. Al fons veiem el nostre pròxim objectiu, està molt lluny, anem avançant, ens hi anem acostant, però no hi ha manera de guanyar alçada. Quan ja fa 4 km que hem deixat Espinavell, miro l’altímetre i no hem fet ni 400 m, això té tota la pinta que quan digui de pujar ho farà de debò.

Dit i fet, quan som ben bé als peus del Costabona, el terreny comença a agafar un pendent considerable. Aquí no en queda una altre que prémer ben fort les dents i amunt! En Marc se’m posa davant, anem comentant la jugada i sense parar anem guanyant alçada a bon ritme. “Uffff, no vegis com puja això! Vinga un últim esforç i ja hi som!” ens diem amb en Marc.


Amb 4:24 h arribem al Costabona, 2.465 m, punt més alt del recorregut. A costat arribar-hi, però l’esforç a valgut molt la pena. Tan o més dreta que la pujada és ara la baixada. Degut a unes congestes de neu s’ha tingut que modificar lleugerament el traçat i baixem totalment pel dret.


Arribem a l’avituallament de la Collada Fonda, km 35, aquí ens diuen que ara ja est tot pla i avall, però malauradament no acaba sent així. Abans de que realment comenci la baixada fem 2 km de tobogans que, aquestes alçades de la cursa, requereixen d’un esforç més que considerable. Costa que arribi la baixada, però quan per fi arriba és un autèntic regal. Baixem per uns prats verds que són millor que una moqueta, quin luxe corre per un terreny així tan tou...

 Amb la màxima velocitat que em permeten les cames baixo direcció Molló. Connectem amb el GR11, de nou records d’una gran vivència per aquest recorregut! Van passant els km, però el poble no apareix. Quan finalment el veig, encara està bastant lluny, però sé que no tardaré a arribar-hi.

Encaro l’última recta que em portarà a l’arc d’arribada amb molta alegria. A costat bastant, però aquesta baixada tan trepidant ha acabat d’arrodonir un dia perfecte. Arribo amb 5:32 h i el que és més important, havent gaudit d’una jornada més que extraordinària!

A l'arribada l'organització es preocupa molt per nosaltres per saber si ha anat tot bé, si hem gaudit, la temperatura... i a l'avituallament el tracte dels voluntaris és més que excel·lent, moltes gràcies companys!


dimecres, 7 de maig del 2014

Apuko Extrem - 90 km 6.000 m D+

La d’avui no és una cursa qualsevol, la d’avui és molt més que una cursa. Molt més que una cursa per molts motius: per la bona gent que l’organitza; pel bon tracte que rebem, lo molt que ens cuiden i es preocupen de nosaltres; per l’afinitat que hi ha entre països, el Basc i el Català i pel que suposa córrer en aquest territori; per l’espectacularitat del recorregut amb unes pujades i baixades de vertigen i per un llarg etcètera de motius que fan que córrer aquí sigui encara millor que córrer a casa. A més, tal i com ens hem organitzat aquest any venint una nombrosa colla de catalans formant una gran família, fa que tot plegat sigui encara més especial. Aquest serà el tercer any que correré aquesta cursa i espero poder-n’hi participar molts anys més!


Fa molt dies que estava desitjant que arribés aquest moment, fa molts dies que em moria de ganes de que arribés l’hora de prendre la sortida en aquesta Apuko Extrem 2014 i per fi aquest moment ha arribat.


Són les 6:00 h i sortim amb una eufòria que se’ns emporta endavant amb molta força, en són moltes les ganes de gaudir d’una extraordinària jornada de muntanya i de ben segur que ho serà! Com no pot ser d’una altra manera comencem amb una bona pujada i quan encara no s’ha acabat de fer de dia, sentim un so que ens crida, és un so generat per una banya d’una vaca que utilitzaven antigament per comunicar-se entre els cims de les muntanyes. Quan hi arribem ens trobem en Gaizka que ens ha agermanat una Ikurriña i una Estelada per nosaltres, sap que això ens motivarà i aconsegueix posar-nos la pell de gallina al veure-ho, espectacular!!!


Arribem al cim del Ganekogorta amb un tram final d’un fortíssim pendent on hi ha una espessa boira i bufa bastant vent. Anem amb en Jordi Codina i en Jordi Fígols i l’alegria que ens acompanya fa que els km passin sense adonar-nos-en, com estem gaudint!

A La Quadra hi ha un avituallament dels bons, així que aprofitem per alimentar-nos bé que ara ens ve una senyora pujada per la que necessitem disposar de màxima energia. Aquí ens trobem novament en Gaizka i ens torna a fotre una animada de les bones.


Anem pujant fortes rampes fins a plantar-nos als peus de l’espectacular talla foc. Un talla foc que fa caure de cul al veure’l, és impressionantment dret!!!

A Sodupe altra vegada un bon avituallament. Aquí sortim plegats amb en Jordi Codina i en Genís, en Jordi Fígols arriba quan nosaltres marxem. Fa 4:40 h que correm, portem 33 km i hem superat els 2.500 m de desnivell positiu. De moment les cames estan amb molta força, de moment el córrer per terres basques se’ns està posant d’allò més bé, els ànims de la gent cridant “Aupa, esos catalanes!” fa que avui tot sigui una mica més fàcil. Està totalment emboirat, en algun moment fins i tot fa el que aquí se’n denomina “xirimiri”, però la temperatura és ideal per córrer.


El terreny no dóna treva, el pujar i baixar és constant, ara un altre petit talla foc, ara un “cresterio” i quan ja estem a tocar de Zalla, ens fan pujar 200 m de desnivell per tornar-los a baixar. Ens diu un corredor que es coneix la zona que amb un moment podríem haver arribat el poble, però que ens posen aquests 200 m per donar-li una mica més d’emoció, doncs que hi farem, tocarà anar a voltar... S’ha de dir que ara les pujades ja no són tan llargues com les dues primeres, però el nivell d’exigència segueix sent més que considerable.

Arribo a Zalla molt escàs de forces i amb el llum de la reserva ben encès, portem 55 km i 7:40 h, l’esforç es comença a notar i m’urgeix menjar. Després d’un bon plat de macarrons i d’una parada que convenia, reprenem el camí direcció Gueñes. En Jordi va molt valent i em costa seguir-lo, però és que jo en aquests moments m’estic refent del mal moment que he passat abans de Zalla anant amb el llum de la reserva encès...

Mica en mica em vaig recuperant i pujant al cim d’Ubieta em vaig trobant cada vegada millor. En Jordi està marcant un ritme boníssim i mica en mica aconsegueixo adaptar-m’hi. L’any passat vam arribar junts amb a Zaramillo i espero que aquest any també hi puguem arribar. A la baixada fins a Gueñes les coses s’acaben de posar al seu lloc, sembla que enrere queden els mals moments i arribar al poble i trobar-nos de nou a l’Alba i a la Sara suposa una molt bona injecció d’energia. Quan ja anem per marxar de l’avituallament, arriben també en Joan, la Lídia i la Queralt, tota la família aquí reunida, com mola!


Anem pujant i de sobte mirem amunt i altra vegada una rampa de les que et fan caure de cul a terra, està clar que aquestes avui ens acompanyaran fins al final, així que no en queda una altra que fer pencar els pals tan com puguem i amunt! Perdem una mica d’alçada i passem per una zona on hi ha un pam de fang a tot l’ample del camí, travessar aquest 40 o 50 m es fa realment complicat, però ens en acabem sortint... Això del fang tampoc és una novetat ja que n’hem anat trobant sovint al llarg del recorregut.

Tot i que estem anat en direcció contrària, ja estem veient l’Apuko, l’últim dels cims de la jornada. Abans per això haurem de pujar al cim de l’Aldape i baixar fins a Castaños. Baixant d’Aldape ens alerten que hi ha un tram molt perillós ja que hi ha un corriol molt dret, que amb el pas dels corredors s’ha convertit en una autèntica pista de patinatge. L’acabem salvant amb certes dificultats i encarem ara ja sí el tram final de la cursa. Aquí les cames comencen a queixar-se d’aquest constant puja i baixa de tota la cursa, estem arribant ja al km 80 i ho hem estat donant tot fins el moment, així que ara, tot i que les forces estiguin anant a la baixa, no en queda una altra que acabar-ho de donar tot fins a l’arribada.

Ens plantem als peus de l’Apuko i ja sentim “Venga, esos Catalanes!!!”. És en Gaizka que a vingut a portar-nos una Ikurriña per tal de que arribem amb ella. Sembla doncs que ens estem acostant a un final molt i molt feliç. Mentre anem pujant un dels pendents més drets de la cursa, anem sentint els crits d’en Gaizka com ens empenyen i ens fan anar amunt, com mola! Ens girem i veiem l’Oriol que està fen la cursa de 65 km i puja com una moto, l’animem i se’n va com una bala direcció Zaramillo. Les nostres cames, almenys les meves, no poden seguir-lo.

Ja tenim el poble als nostres peus, avui a tocat pencar moltíssim, aquest terreny no ens ha donat descans ni un moment, però el tracte era venir a donar-ho tot i així ho hem fet. Arribem amb en Jordi amb una Ikurriña i una Estelada que l’Alba ens ha unit, passem enmig dels crits del públic, aquests moments són d’autèntica pell de gallina, aquests moments són els que fan que l’any ve tornem a estar aquí, no hi ha paraules, de debò!!!


Hem creuat la línia d’arribada amb 13:43 h, però en aquests moments això és el que menys importa, el realment important és abraçar-nos i compartir aquests moments d’eufòria amb tota la gent que hi ha al nostre voltant, impressionant!!!





Com no, agrair a tota l’organització i a tots els voluntaris que ens hagin preparat aquesta jornada festiva a través de les muntanyes basques i, evidentment , agrair també a la nostra afició particular que han vingut a tots els pobles a donar-nos suport i que la seva presència ha estat de vital importància. Moltes gràcies a tots plegats per deixar-nos gaudir d’un dia tan intens com aquest!!!

Fins l’any que ve!!!

dilluns, 21 d’abril del 2014

Pels Camins dels Matxos - 58 km 3.400 m D+

Ja tornem a ser a Torelló per fer un recorregut que per mi és un autèntic espectacle del principi a la fi. La veritat és que la volta que farem avui l’he fet una munt de vegades des de que la vaig descobrir i crec que quan més la faig, més m’agrada! A més, amb el pas dels anys, han anat fent una sèrie de modificacions al recorregut que el fan cada vegada més atractiu.

Sortim a les 6:30 h quan encara és una mica fosc. Anem plegats amb el ben parit d’en Jordi Codina i la intenció és anar junts fins arribar de nou a Torelló. Van passant els km i ens trobem que ja estem pujant a Bellmunt. No parem de xerrar, potser hauríem de xerrar menys i pencar més, però fa dies que no ens veiem i ens hem de posar al dia.

Arribem a Bellmunt amb 1:26 h. Aquí hi ha un avituallament dels bons, amb porró de vi i tot, així que com que portem gairebé 10 km, toca alimentar-nos bé que tenim molta feina per davant. Baixant de Bellmunt hi ha trams amb bastant de fang, en un d’ells jo vaig de cul a terra i quan hi passa en Jordi, fa la mateixa operació. Ara ja no hem de patir per no embrutar-nos, una preocupació menys!

De camí cap al Puigsacalm, seguim comentant la jugada amb en Jordi. Les sensacions són molt bones, el dia és radiant, l’entorn ho fa tot més agradable i acabem coincidint plenament que el tenim per davant és una jornada que de ben segur serà del tot formidable!



La màgia del Puigsacalm avui és encara més gran gràcies a la presència d’un munt de gent que ha vingut a animar, aquest cim és avui una autèntica festa! Mentre pujàvem ens hem anat intercanviant salutacions d’ànim amb els que baixaven i ara fem el mateix amb els que pugen, quin bon ambient que es respira, m’encanta!

Sense adonar-nos-en ens plantem al Prat de la Vola. Ens quedem acollonits al veure un camp que l’han habilitat com a pàrquing i està a petar cotxes, impressionant! Just quan anem per iniciar el bucle de Cabrera, arriba el primer corredor que ja ens porta 10 km d’avantatge, sense comentaris... Passem pel mig d’un munt de gent que anima d’allò més, la situació és d’autèntica pell de gallina, com mola!

La pujada a Cabrera la fem bastant bé. De moment les cames tenen ganes de pencar i ho aprofitem per avançar alguns corredors. Sense excessives dificultats ens plantem a les escales que han de pujar fins el Santuari, una bona apretada i ja som dalt. Aquí ens trobem a l’Alba i a la Carolina que ens han vingut a animar, just el que necessitàvem després d’aquesta pujada.



En la baixada de Cabrera hi ha algun tram realment complicat per la gran quantitat de fang que, sumada al pas de tots els corredors de davant, ho han convertit en una autèntica pista de patinatge. Ho salvem com bonament podem i quan portem 5:35 h ens plantem novament al Prat de la Vola. Aquí toca avituallar-nos fort, per davant tenim encara uns 20 km, bona part d’ells per una zona on hi tocarà molt el sol i a l’hora que hi tocarà amb més força, així que no és feina fàcil el que tenim per davant...

El pas dels km es comença a notar a les cames. Tot i així amb en Jordi seguim endavant amb molta alegria. Estem gaudint d’allò més i això ens facilita les coses per seguir avançant. Molt a la llunyania veiem el Castell al que ens haurem d’enfilar just abans d’arribar a Torelló. Està lluny, sí, sabem que costarà arribar-hi, però a aquestes alçades ja res ens pot aturar!

Després d’anar superant petites pujades i baixades, ens plantem als peus del Castell. Ara sí que toca apretar les dents. És l’última empenta i tocarà apretar més que mai. Amunt! Superar aquesta última pujada suposa una injecció d’energia molt important, l’energia necessària que ens portarà fins a la línia d’arribada.

Quan ens faltaven 10 km per l’arribada, portàvem 7:10 h i amb en Jordi ens hem dit a veure si podríem arribar amb 8:30 h. Ara que ens falta l’últim km veiem que no serà possible, tot i així tampoc ens preocupa en absolut. Veníem a gaudir al màxim i això ho hem aconseguit sobradament, per tant, el nostre repte està més que superat! Finalment, arribem de nou a Torelló amb 8:35 h i d’allò més feliços després d’haver viscut una jornada més que formidable!



Un any més, agrair la feina de la gent del Centre Excursionista de Torelló que, com sempre, han fet una tasca formidable i ens ho han donat tot per tal de que no ens faltés de res! Moltes gràcies, bona gent!


diumenge, 6 d’abril del 2014

Marató Romànic Extrem - 42 km 2.200 m D+

A la que fa pocs metres que correm veig que agafem un camí diferent al de l’any passat i després dels primers km veig que anem en una direcció totalment oposada a la de l’anterior edició, un canvi que, de moment, pinta molt interessant!


No sé que em passa però em noto les cames molt pesades, sembla com si estigués a punt d’acabar i acabem de començar... M’hi començo a capficar perquè això no és gens normal. Però que em passa? Però si he vingut molt descansat. No ho entenc i no estic corrent gens agust. Van passant els km, anem pujant tota l’estona i com que la pujada no és excessivament dreta, ho correm gairebé tot. Les sensacions no milloren, així que haig de fer el que sigui per tal de fer-les millorar, ja que sinó, no gaudiré de la cursa.

En la part final de la segona pujada, la cosa es posa molt dreta i caminem. A la que portem una estona caminant, les cames sembla que es comencen a posar a lloc, per fi, ja era hora!

Després d’una baixada per un corriol molt divertit, comença una pujada també per un corriol molt dret, això sí, tot el que té de dret ho té de ben parit. La veritat és que el recorregut d’aquest any, de moment, és molt més corrioler i molt més guapo que l’any passat.

Passem per l’avituallament del km 16 amb 1:45 h i les sensacions són molt bones, bé, en realitat són les que haurien de ser, però al haver començat tan malament, és com si avui fossin millors que mai. Si l’anterior pujada era dreta, aquesta encara ho és molt més. Les cames em diuen que tenen ganes de pencar, així que deixo que tirin tan com vulguin, amunt!!!

El increment de ritme que faig sempre a les maratons és per allà del km 30 i avui l’he fet abans del 20. Això pot tenir unes conseqüències nefastes, avui pot ser que foti un pet com un aglà, però em dic a mi mateix: “Quin no s’arrisca, no pisca!” i “Si no ho provo, no ho sabré!”. Així que, aprofitant que la marató d’avui només té 2.200 m de desnivell positiu, decideixo tirar-me a la piscina i a veure quin n’és el resultat.

Arribat al punt més alt del recorregut em tiro avall tan ràpid com puc. La baixada és molt llarga i, tot i que hi hagi molts rocs, deixa córrer bastant bé, així que a donar-ho tot! Després de més de 5 km de baixada, ens unim amb els de la mitja. No parem d’avançar a corredors de la mitja i això és una important injecció de moral. Ho estem corrent tot, tan si puja com si baixa no deixem de córrer, les cames tenen ganes de pencar i s’ha d’aprofitar!

Arribo a l’últim avituallament del km 37 molt mancat de forces, sembla que ha arribat l’hora de pagar els excessos, així que ara tocarà a aguantar com sigui! Estic molt assedegat i tinc molta calor, així que agafo una ampolla d’aigua i me’n bec la meitat i l’altre meitat m’he la tiro per sobre. Em diuen que em queden 2 km de pujada i 3 km de baixada, miro l’altímetre i aquesta última pujada és de 400 m de desnivell, amunt!

Sembla que la parada a l’avituallament a refrescar-me m’ha anat d’allò més i m’ha ajudat a recuperar l’energia que havia perdut després de més de 14 km sense deixar de córrer pràcticament ni un moment. Hi ha trams de la pujada que estan realment enfangats i cal agafar-se als arbres per poder pujar, ja que el terreny patina d’allò més. De nou les cames tenen ganes de pencar i això m’encanta!

Vinga, som-hi, a per els 3 km de baixada! També hi ha algun punt molt enfangat i que novament toca agafar-se als arbres perquè a més és molt dret, això sí, divertidíssim!


Finalment, arribo de nou a L’Hostalnou de Bianya amb 4:46 h, en la 20ª posició i havent gaudit d’una molt bona cursa i d’un dia radiant.


Abans d’acabar, toca també felicitar a l’organització per la bona feina feta i sobretot per aquesta modificació del recorregut respecte l’any passat, fent-lo molt més atractiu. Enhorabona!


diumenge, 23 de març del 2014

UT Les Fonts - 120 km 6.000 m D+

Ja tornem a ser a Xerta per tercer any consecutiu. Cada any el viatge fins aquí se’m fa més curt, imagino que deu ser el fet de saber la gran festa que m’espera al llarg del cap de setmana. Tres curses més que guapes, uns recorreguts més que interessants, uns corredors més que ben parits i uns voluntaris més que entregats! Que més es pot demanar?

Només posar els peus a Xerta ja comencem a trobar molt bona gent, gent d’aquí i gent d’allà, però tot molt bona gent. Els voluntaris que ens entreguen els dorsals ens donen la benvinguda amb molta alegria i amb un somriure d’orella a orella, quin bon rollo que es respira en l’ambient.

 Vist i no vist i ja estem a sota l’arc a punt d’iniciar la primera de les tres curses. Des de l’organització ens diuen: “Apropeu-vos a la línia de sortida, no tinguésseu pas temor!” De por gens ni mica, però sí molt de respecte a aquests 120 km i 6.000 m D+ en un terreny gens plàcid i on hi pot passar de tot...

Sé molt bé que avui toca anar amb molt de compte amb el ritme i no fer excessos, ja que aquests es poden pagar molt cars en les dues pròximes etapes. Tot i així, la gent tira molt i jo intento no quedar-me massa despenjat. Estem anant massa ràpid per mi, vaig molt alt de pulsacions i no em fa gaire gràcia, però és que tota l’estona m’estan avançant corredors, així que toca prémer fort les dents i intentar lluitar per tal de que no em segueixin avançant.


Amb 1:11 h arribem a Aldover, km 14. Hi ha algun moment en el que sembla que el cos s’hagi acostumat a anar aquest ritme, però n’hi ha d’altres que sembla que el cor em vulgui sortir per la boca, ufffff què dur això d’anar tant ràpid!

Els km passen molt ràpid i de sobte ja hi ha el poble de Xerta davant nostre. Últim km. Tots els corredors del meu voltant van molt ràpid i jo no puc ser menys. Estic anant al màxim, ho sé, però ara no és el moment d’afluixar. Finalment arribo al Casal Xertolí amb 1:55 h.

Sense massa temps per pensar en si les cames ja estan a punt per tornar a córrer, ja hi tornem a ser. Són les 6:00 h i de nou el frontal ens està il·luminant el camí a seguir. Avui tenim per davant molta feina, però també molta il·lusió amb una jornada que promet d’allò més i moltes ganes de gaudir d’un entorn formidable. El tram fins a Paüls el fem sense excessives dificultats i aprofitem per anar comentant la jugada. És a partir d’aquí quan la cosa es comença a posar seria. De moment noto que les cames em responen bé i que tenen ganes de tirar, així que ho aprofito per pujar a bon ritme. Aquesta primera pujada és d’un 600 m de desnivell i arribo a dalt quan portem 1:55 h. El cel és absolutament serè, no hi ha ni una boira i té la pinta de que avui serà un dia radiant. Serà un dia radiant, sí, però també un dia molt intens en el que caldrà pencar de valent, som-hi!

La baixada cap a Prat de Comte és per un corriol molt xulo, al principi amb molta pedra i força tècnic, però a mesura que anem baixant es va fent cada cop més agradable de córrer. Després d’haver-nos avituallat a Prat de Comte, encarem la segona pujada important de la jornada. A mesura que anem guanyant alçada, el pendent es va fent cada cop més fort. Aquí toca apretar de valent, aquí toca fer treballar fort les cames, però segueixen responent bé i no es fa excessivament costós superar aquesta segona pujada. Ara tocaria fer la cresta d’Engrilló, un dels trams més espectaculars de tot el recorregut, però el Parc Natural dels Port no n’ha autoritzat el pas, així que toca baixar per un tram força tècnic amb molta pedra i acabar pujant uns 100 metres de desnivell fins a l’avituallament. Aquí bufa un vent amb molta força, així que miro d’anar per feina i perdre alçada ràpidament.

De camí cap a Sant Roc i aproximant-nos ja cap al km 40, noto que les cames comencen a anar feixugues i ja no tenen aquella frescor amb la que pujaven la primera pujada després de Paüls. Intento no capficar-m’hi i confio que a l’avituallament recuperaré les forces que noto que m’estan començant a faltar.


Surto de l’avituallament de Sant Roc amb no masses bones sensacions, no s’ha produït l’efecte que esperava, així que tocarà esperar a que les coses es vagin posant a lloc. Noto que estic pujant bastant a poc a poc, m’avancen alguns corredors i això no m’ajuda gens a recuperar l’estat anímic que en aquests moments el tinc una mica baix. A més, per acabar d’arrodonir aquest mal moment que estic passant, m’entra son. Els ulls se’m volen tancar i em plantejo de fer una T10, però em convenço que ara no toca i segueixo tirant amunt com puc.

La baixada a Alfara no la faig tan bé com m’agradaria. Em noto les cames molt pesades i això em dificulta el descens, però no em queda una altre que concentrar-me al màxim per no prendre mal i anar tirant avall tan ràpid com les cames em deixin.


En la última pujada veig clarament que avui no està sent el meu millor dia i que em tocarà patir més del que m’esperava. Recordo lo bé que em sentia l’any passat en aquest mateix punt, però les coses a vegades es torcen i avui s’han ben torçat!

Arribo a l’avituallament de la Font Nova bastant mancat de forces i m’haig d’asseure un moment. Em diuen que em falten 6,5 km, no serà un tram gens fàcil de superar, però ara més que mai tocarà treure l’energia d’on sigui.

Aquests últims km es poden córrer tots i si vas relativament bé de forces, cosa que no és el meu cas i en algun tram fins hi tot haig de caminar. Sort que el veure el poble de Xerta em dóna l’empenta suficient com per fer els últims km corrent i acabar arribant amb 10:34 h, gairebé una hora més que l’any passat. Avui les cames no m’han volgut acompanyar i no m’han acompanyat, però no m’enfadaré amb elles que demà les necessito per acabar aquest viatge que ahir vam començar.


Aquesta vegada hem dormit gairebé 8 hores i les cames sembla que s’han recuperat prou bé. Diria que avui estan disposades a regalar-me una bona jornada, a veure si és així!

Els primers km d’aquesta tercera etapa van pujant lleugerament i es fan força durs, tot i així, avui toca aguantar el que sigui i així ho farem! A mesura que anem guanyant alçada les cames cada vegada van responent millor, a mesura que van passant els minuts les sensacions cada vegada són millors. De nou tenim per davant un dia radiant, de nou tenim per davant un dia amb molt de vent, novament ens espera una jornada per passar-ho d’allò més.

La pujada al cim de La Coscollosa l’estic gaudint al màxim, m’estic sentint molt bé, enrere queden les males sensacions d’ahir i això encara em dóna més força per tirar amunt. Avui toca donar-ho tot i així penso fer-ho, avui toca lluitar al màxim i lluitaré. Amb 2:20 h arribo al punt més alt del recorregut, per davant tinc prop de 12 km per gaudir-los al màxim, som-hi!


Després de l’avituallament de la Font Nova hi ha una petita pujadeta, intento córrer-la, però al final toca caminar, sé que ja només me’n queda una altre de petita pujada i ja tot serà baixada fins a l’arribada, em dic a mi mateix: “Vinga, Salvador, a per totes!”. Sento les campanes de l’església de Xerta, ara sí que això ja està! Arribo de nou al casal Xertolí amb 3:39 h i tal i com intuïa, havent gaudit d’una jornada formidable!


Abans de finalitzar la crònica es fa imprescindible agrair la gran tasca realitzada per l’organització i tots els voluntaris que és immillorable. Un tracte exquisit que fa que et sentis al màxim de ben cuidat i al màxim de ben acollit! Xertolins i Xertolines, sou molt bona gent!!! 


diumenge, 9 de març del 2014

Marató Salvatge de Les Guilleries - 39 km 2.300 m D+

La marató d’avui transcórrer per una zona en la que no hi he corregut mai, però que  tinc el pressentiment que ha de ser realment ben parida. A més, l’adjectiu de salvatge que acompanya el nom de la cursa, desperta encara més la meva inquietud per conèixer aquest territori. En el breafing ja que veig que serà una cursa de les guapes, de les d’estar per casa, molt millor, pel meu gust, que d’altres on aparentment hi ha molta més categoria.

Els primer km estan sent de bastanta pista, massa pel meu gust, però vull pensar que és el preu que toca pagar per arribar a la zona salvatge. Arribem al km 10 en poc més d’una hora, la qual cosa indica que fins aquí no hem deixat de córrer pràcticament en cap moment. Comença el primer corriol, guapo, molt guapo, la cosa es comença a posar interessant... Arriba la primera baixada, però quina baixada més ben parida, un corriol dret com una mala cosa que requereix de la màxima concentració.  Intueixo que aquesta cursa no em deixarà indiferent!

Passat el segon avituallament i superada una petita pujada, arribem a una baixada dins d’un bosc immens en la que m’adono que l’anterior era de joguina en comparació amb aquesta. El pendent és tan fort que cal frenar de collons, deixar-te anar aquí podria ser un suïcidi... A més, el terra està ple de fulles i això en dificulta encara més el descens. No parem de baixar, cada cop més tècnic, cada cop més ben parit, cada cop més divertit. Ara ja entenc d’on surt l’adjectiu de Salvatge... Veig a venir que anirem fins el fons de la vall per, seguidament, remuntar tot el que estem baixant i així acaba sent.

Creuat el riu, pugem per un corriol de les mateixes característiques dels que hem estat baixant, però ara de cara amunt. Ara, per força, tocarà pujar estona, la sorpresa és que anem a parar a una pista que va pujant lleugerament. Pista i més pista i no para de pujar, però s’ha de córrer sí o sí. Uffff com està desgastant aquesta pista, un desgast tan físic com mental i la pista que no s’acaba mai, auxiiiiiiiiiiili!!!



Per fi s’acaba la pista i el corriol que hem agafat ens porta a un racó en el que es veu tot el Pirineu nevat a l’horitzó i a sota el pantà de Susqueda, quina panoràmica més guapa! Després d’anar alternant pujada i baixada, arribem a l’avituallament del km 30. Les cames estan amb força, així que com m’agrada dir-me, “Ara és l’hora, Salvador!” Incremento el ritme i les cames responen, perfecte! Miro el rellotge i porto 3:45 h, no sé si serè capaç de baixar de les 5 hores, però ho intentarem.

Quan fa molta estona que estic pujant, em trobo un home que em diu que ja estic a punt d’arribar a dalt i que després ja tot serà baixada fins a l’arribada, li dic que de conya i em respon que ja em parlarem a Sant Hilari si de conya o no... Uffff que poc m’ha agradat aquest comentari, o la baixada serà molt fotuda o és que no tot serà baixada, a veure que ens trobem...

La baixada es deixa fer força bé, la qual cosa vol dir que m’espera alguna sorpresa. Efectivament, de sobte toca tornar a pujar, ara bé, tot i que toca caminar, no em genera excessius problemes. Fa estona que no veig ningú ni per davant ni per darrera, no crec que pugui avançar a cap altre corredor, però també dubto que em puguin atrapar els que venen per darrera. Veig que serà impossible baixar de les 5 hores, tot i així estic satisfet perquè m’he trobat molt bé en tot moment. De sobte m’apareix el poble de Sant Hilari, però si encara falten més de 4 km per arribar als 42? Ja veig la zona d’arribada, ja? Doncs sí, amb 4:47 h i abans del previst arribo a la línia de meta. Abans del previst perquè aquesta marató tan sols ha tingut 39 km...


 La veritat és que el recorregut m’ha encantat, llàstima dels excessius trams de pista, ara bé, la varietat dels boscos és realment destacable. Hem passat per zones amb molta alzina, d’altres amb uns pins o uns avets immensos, fagedes enormes... Quina zona més guapa i com he gaudit! Tal i com intuïa, Les Guilleries no m’han deixat indiferent!


diumenge, 23 de febrer del 2014

Marató Hivernal de Campdevànol - 32 km 1.960 m D+

Just abans de prendre la sortida des de l’organització ens comentem que degut a la intensa nevada d’aquesta nit que ha deixat entre 15 i 20 cm de neu a les parts altes de la cursa, es veuen obligats a retallar la cursa. Així que un cop coronat el cim de La Covil, ja encararem cap a Montgrony, sense continuar al llarg de tota la carena passant pels cims de Costa Pubilla, Emperadora i Pedrapicada. Sí que és cert que aquesta zona que han retallat és la més maca del recorregut, però també és cert que segur que haurà estat una decisió encertada per la nostra seguretat.

Sortim com és cada dia més habitual a un ritme molt alt, massa per mi, però intento no quedar-me massa enrere per tal de no encallar-me ens els primers corriols. Ha deixat de ploure just en el moment de la sortida, però al cap de pocs minuts ja torna la pluja que hi havia quan hem arribat a Campdevànol. Passats els primers km, hem de fer front a una de les complicacions que es preveien pel dia d’avui, el fang. És fa difícil no anar per terra, tot i així aconsegueixo salvar-ho força bé i m’escapo de tocar el terra amb el cul. Avui, al haver retallat la cursa, hauria de ser una mica menys conservador del que sóc habitualment en la part inicial de les maratons, però, tot i intentar-ho, noto que no és possible modificar el meu ritme de tractor. Em van avançant força corredors, però no m’hi capfico gens, jo vaig a la meva i a gaudir del que sembla que serà una jornada molt interessant.

A la que comencem a guanyar alçada la pluja es converteix en neu i el terra cada cop és més blanc fins arribar un punt on la blancor és absoluta. Estem pujant per dins el bosc i, tot i anar una mica molls, de moment no fa massa fred. A la que ens comencem a aproximar al cim de La Covil es gira totalment la situació, aquí hi bufa un fort vent, que ens tira tota la neu a la cara i ens dificulta considerablement la visió. Noto com les mans em perden una mica de sensibilitat, la qual cosa indica que haig de perdre alçada ràpidament. A la que entrem de nou dins el bosc, va desapareixent la neu, el vent, el fred i torna de nou el fang.





Arribo a l’avituallament de Montgrony i ens comenten que ens queden uns 12 km, així que em proposo d’incrementar una mica el ritme i sembla que les cames responen. A veure doncs si puc aparcar una estona el tractor i agafar un vehicle amb una mica més de reprís.

En aquest moment estic gaudint d’uns moments d’allò més dolços, el corriol per on estic corrent està molt enfangat i requereix de la màxima atenció, però alhora es fa d’allò més divertit, em sento molt a gust corrent i les cames em diuen que podem seguir amb aquest ritme que se senten amb força per arribar fins a Campdevànol.

Tot i la pluja, faig els últims km amb molta alegria. Enrere queden els moments un tant complicat de la part més alta de la cursa. Les sensacions són molt positives, no he apretat gaire, ho sé, però he gaudit molt i això és amb el que em quedo. Finalment creu-ho la línia d’arribada amb 4:19 h. No és cap gran marca en absolut, però han sigut 4 hores i 19 minuts carregats d’intensitat i de molt bones sensacions.

Abans de finalitzar la crònica és imprescindible agrair la bona tasca de l’organització i de tots els voluntaris que no ho han tingut gens fàcil amb uns condicions climatològiques tant adverses com les d’avui. Moltes gràcies per ser-hi, companys!!!

diumenge, 9 de febrer del 2014

Balanç 2013 - 4.847 km, 268.979 m D+, 823 h

Un cop passada la Kedada Trail que m’ha tingut ocupat en cos i ànima tot el mes de gener, arriba l’hora de fer el balanç del 2013 que tenia pendent. Un 2013 que ha estat tan enriquidor com intens. Un 2013 que ha estat tan dur com plaent. Un 2013 en el que ha calgut superar innumerables adversitats, però a la vegada, han estat innumerables els moments de màxima plenitud.

Un any més he après i he compartit moltes coses a la muntanya i amb la muntanya. Un any més he viscut grans moments, però a la vegada he seguit aprenent que la duresa de la muntanya és la que realment ens marca el camí a seguir. Cada any que passa sento que és major la meva fortalesa envers la muntanya, però a la vegada, cada any que passa, sóc més conscient de la meva vulnerabilitat. La nostra insignificant presència no és res envers a la seva immensitat. Qui mana és ella i cal respectar-la!

                El més significatiu d’aquest 2013, sense cap mena de dubte, és una història molt gran que he viscut i que em deixa gravat un record que de ben segur ja mai més marxarà de la meva memòria. Aquesta història que mai oblidaré porta per nom “GR11 – La Travessa dels Pirineus”. El GR11 m’ha ensenyat a connectar amb la muntanya. El GR11 m’ha ensenyat a sentir la muntanya. El GR11 m’ha ensenyat que les necessitats reals no són altres que l’aliment i el beure necessari per superar l’etapa. Gràcies a aquest GR11 avui puc dir que és un no res el que conec del Pirineu.

                Aquest 2013 ha estat també l’any de La Diagonale des Fous. Una prova en la que una vegada més m’ha ensenyat a que mai es pot defallir per més grans que siguin les adversitats a superar. Una prova que de nou m’ha demostrat que quant majors són els moments de sacrifici, majors seran els moments de glòria. En aquesta Diagonal van ser les paraules d’en Lluis Companys les que em van ajudar a tirar endavant, unes paraules que són totalment aplicables a la vida, especialment en moments complicats, “Tornarem a sofrir, tornarem a lluitar, tornarem a vèncer”. En aquesta Diagonal vaig haver de sofrir més que mai, en aquesta Diagonal vaig haver de lluitar contra l’inimaginable, però en aquesta Diagonal la victòria va ser infinita. En aquest 2013 ha tornat tocar a sofrir, en aquest 2013 ha tocat tornar ha lluitar, en aquest 2013 hem tornat a vèncer!

                Aquest 2013 he vist clarament que el que realment em fa gaudir de la muntanya és la gent que m’acompanya. No calen ni curses, ni dorsals, ni cap classificació per gaudir al màxim, simplement cal bona gent al teu costat amb ganes de viure la muntanya amb la màxim intensitat. Això sí, de moment m’haig de seguir posant algun dorsal de tant en tant per mantenir una mínima guspira que m’ajudi a ser una mica menys tractor...

                Ja per acabar aquest balanç, unes quantes fotos que resumeixen el que ha estat aquest 2013.